1دسامبر 2022- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Diabetes Research and Clinical Practice، ضعف را با پیشرفت پیش دیابت به دیابت و افزایش خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) و مرگ مرتبط دانسته است.

در افراد میانسال و مسن مبتلا به پیش دیابت و دیابت، ضعف یا Frailty، به عنوان یک عارضه شایع یا یک فاکتور همراه گزارش شده است. یک تصویر واضح از تأثیرات ضعف بر نتایج دراز مدت در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت، سرنخ های مهمی برای مدیریت مؤثر پیش دیابت و دیابت به دست می دهد.

مشخصه ی ضعف و سستی، کاهش عملکرد در چندین سیستم فیزیولوژیکی و افزایش عوامل استرس زا است. تحقیقات قبلی نشان داده است که ضعف خطر پیامدهای نامطلوب سلامتی را در بیماران دیابتی افزایش می دهد، مانند مرگ و میر ناشی از همه علل و بیماری های قلبی عروقی. با این حال، برخی از شکاف های مهم دانش هنوز باید برطرف شوند. هیچ مطالعه ای تأثیرات ضعف را بر پیامدهای طولانی مدت در افراد مبتلا به دیابت ارزیابی نکرده است. همچنین، تأثیر ضعف بر پیش دیابت تا پیشرفت دیابت باید روشن شود.

برای رسیدگی به شکاف های دانش در این زمینه، دکتر Qing Chenو همکارانش از چین، اثرات ضعف را بر پیشرفت پیش دیابت به دیابت، بیماریهای قلبی عروقیو مرگ و میر ناشی از همه علل در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت ارزیابی نمودند.

برای این منظور، نویسندگان داده های 7933 فرد مبتلا به پیش دیابت و دیابت را از دو مطالعه[1] در چین و انگلیس بررسی کردند. شاخص ضعف یا frailty index، وضعیت بدن افراد را از نظر ضعف تعیین می کند و آن را به عنوان قوی، پیش از ضعیف شدن، و ضعیف طبقه بندی می کند. خطرات پیشرفت به دیابت، بیماریهای قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از همه علل، نیز محاسبه شد.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· در افراد ضعیف مبتلا به پیش دیابت در مقایسه با افراد قوی، به طور قابل توجهی خطر پیشرفت به دیابت افزایش داشت.

· همچنین درافراد ضعیف مبتلا به پیش دیابت خطر ابتلا بهبیماریهای قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از همه عللنسبت به افراد قوی مبتلا به پیش دیابت، افزایش داشت.

· در افراد مبتلا دیابت نیز ضعف خطربیماریهای قلبی عروقی، و مرگ و میر ناشی از همه عللرا افزایش داده بود.

نویسندگان نوشتند: در مطالعه با گروه‌های آینده نگر از بریتانیا و چین، ما دریافتیم که ضعف با پیشرفت پیش دیابت به دیابت و افزایشCVD و خطرات مرگ‌ و میر به همه علل در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت مرتبط است. علاوه بر این، در نظر گرفتن عامل ضعف و عوامل خطر متعارف، پیش بینی خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و بیماریهای قلبی عروقی در بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت، بهبود یافت.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/frailty-tied-to-the-progression-of-prediabetes-to-diabetes-and-cvd-mortality-risk-study-102906

 



[1]CHARLS, China Health and Retirement Longitudinal Study,and ELSA, English Longitudinal Study of Ageing